- Miért a NITK?
- Pedagógusképzések
-
Bölcsészet- és
társadalomtudományi
alapképzések - Mesterképzések
- felvételi követelmények
-
Jelentkezés módja,
határidők - GYIK
- Elérhetőségek
Miért a NITK?
A jövő generáció nevelése, tanítása a haza iránti kötelesség
Az NKE olyan szakembereket képez, akik a nemzet és az állam működtetésében kiemelt szerepet játszanak. 2025 szeptemberétől bekapcsolódtunk a tanárok, tanítók és óvodapedagógusok képzésébe. A Nemeskürty István Tanárképző Kar (NITK) gyakorlatorientált, kiscsoportos, mentori rendszerrel támogatott pedagógusképzést, valamint bölcsészet- és társadalomtudományi alapképzést nyújt. A NITK küldetése szerint a tanár- és bölcsészképzésben a hazai köznevelés hagyományaira építő, korszerű, időtálló, egyúttal identitáserősítő tudást biztosít. Emellett célunk, hogy a NITK olyan közösségi térré váljon, amelyben lehet és érdemes az oktatással a nemzetünkért tenni, értéket teremteni.
Hallgatóink valódi élethelyzeteken keresztül ismerkednek meg a tanári pályával. Nemcsak egyetemi, iskolai osztálytermi, hanem iskolán kívüli tevékenységekbe is fokozottan bevonjuk őket. A Kárpát-medencére kiterjedő terepgyakorlati rendszerünkben a hallgatóink tapasztalati úton, élményszerűen is elsajátítják az ismereteket, és megismerkednek nemzetünk emlékezetpedagógiai szempontból is jelentős helyszíneivel. Tutoraink a képzés első napjától végigkövetik a hallgatóink szakmai életútját, mellettük állnak, és segítik a tanári pályára való gyakorlati felkészülésüket. A kiscsoportos képzési rendszer az egyéni fejlesztés lehetősége mellett az erősítő és megtartó közösség kialakulásának is fontos eszköze. A gyakorlatorientált képzés hátterét kiváló iskoláink, az NKE Óbudai Árpád Gimnázium, az NKE Szemere Bertalan Általános Iskola, valamint az NKE Újvárosi Általános Iskola adják.
Fontos és egyedülálló lehetőség a NITK-en, hogy a tanár szakos hallgatóink egy kiegészítő modul teljesítésével egyidejűleg bölcsészettudományi alapszakos oklevelet is szerezhetnek. A nappali és a levelező munkarendű hallgatóink is támogatott képzés keretében folytatják tanulmányaikat, amit az NKE kiemelt összegű ösztöndíjjal segít. Az NKE-n eltöltött állami támogatott félévek nem számítanak bele a felsőoktatási jogszabályok által engedélyezett tizenkét félévbe. Képzéseinket a 2026/2027-es tanévben nappali és egyes szakokat levelező munkarendben indítjuk.
Ismerd meg a NITK-et!
A Kar mindennapi életével kapcsolatos híreket keresd a nitk.uni-nke.hu oldalon.
Pedagógusképzések
Osztatlan tanárképzési szakok
Az osztatlan tanárszakokat az alábbi szakpárokban hirdetjük:
Magyar nyelv és irodalom szakos tanár – történelemtanár
Magyar nyelv és irodalom szakos tanár – német nyelv és kultúra tanára
Magyar nyelv és irodalom szakos tanár – angol nyelv és kultúra tanára
Angol nyelv és kultúra tanára – német nyelv és kultúra tanára
Történelemtanár – angol nyelv és kultúra tanára
Történelemtanár – német nyelv és kultúra tanára
Történelemtanár – földrajztanár
Természettudomány-környezettan szakos tanár (önállóan)
(10 féléves, osztatlan, nappali munkarendű képzés)
Kulturális örökségünk, anyanyelvünk átadása érték, amely a Kárpát-medencei magyar jövő kulcsa.
A magyar nyelv és irodalom szakos tanárképzésben részt vevők elmélyült, alapos tudást szereznek magyar nyelvből és irodalomból. A magyar nyelv és irodalom korszakait teljességében, értékközpontúan, a Kárpát-medencei magyar nyelvi és kulturális egységesség szellemében sajátítják el. Hallgatóink megismerik – Moldvától a Várvidékig – a nyelvjárásainkat is, amelyek néprajzi, irodalmi és nyelvtörténeti értékeket is hordoznak. A tanári szak felkészít a gyakorlati pedagógiai módszerek sokoldalú alkalmazására, ami hatalmas előnyt jelent az oktatómunkában. Kiemelten foglalkozunk a – 21. századi tanításban elengedhetetlen – szövegértési és érvelési készségek fejlesztésével.
Főbb tantárgyak: A magyar irodalomtörténet korszakai a kezdetektől a kortárs irodalomig; A magyar nyelv története az ősmagyar kortól napjainkig; Veszélyeztetett nyelvek, nyelvi kisebbségek: globális és Kárpát-medencei perspektívák; Retorika és stilisztika; Történelem az irodalomban.
(10 féléves, osztatlan, nappali munkarendű képzés)
Ismerd meg múltunkat, alakítsd jövőnket!
A történelemtanár szakunkon a hallgatók mélyreható tudást szereznek a magyar és egyetemes történelem eseményeiről, értelmezni tudják a politika, a gazdaság és a társadalom összefüggéseit, hogy értő módon tudják ösztönözni a diákok mérlegelő gondolkodását hazánk múlt- és jelenbéli eseményeinek megértésében, megalapozva hazaszeretetük erősítését. Mindezt a gyakorlati tanárképzési modulok széles tárháza egészíti ki, hogy hallgatóink valóban felkészülhessenek a tanári szerep minden elemére, és élményszerűen taníthassák a történelmet. A képzés részei a meghatározó történelmi eseményeket feldolgozó terepgyakorlatok, hiszen a történelmi tudás megszerzése nemcsak dolgozószobákban, tantermekben, levéltárakban történhet, hanem felkeresve nemzeti emlékhelyeinket, a helyszínen megismerve egy adott történeti esemény mozgatórugóit és az emberi tényezők átfogó hatásait.
Főbb tantárgyak: Ókori politika, gazdaság és társadalom; A Magyar Királyság fénykora (1301–1526); A „nevezetes tollvonástól” Aradig (Magyar történelem 1790–1849); A hidegháború kora (1945–1991); Második világháború utáni magyar történelem (1945–2011) és állampolgári ismeretek a köznevelésben.
(10 féléves, osztatlan, nappali munkarendű képzés)
Nem csupán térkép e táj!
A földrajz osztatlan tanárszakunk olyan tanárokat képez, akik magas szinten sajátítják el a földrajzi ismereteket, kiválóan értelmezik a természeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseket, és a gyakorlatorientált oktatási módszerek elsajátításával jól látják és láttatják leendő diákjaikkal a földrajz szerepét a tudományok között. A képzés szerves részét alkotják a Kárpát-medence tájainak megismerését célzó komplex terepgyakorlatok, amelyek lehetőséget kínálnak arra, hogy a hallgatók leendő tanárként a „terepen” is gyarapítsák diákjaik tudását.
Főbb tantárgyak: Komplex terepgyakorlatok a Balaton-felvidéktől Székelyföldig; Belső és külső erők földrajza; Híres magyar utazók és felfedezők; Földtudományi ismeretek; Globális természeti-környezeti problémák és kihívások földrajza tanításának gyakorlata.
(10 féléves, osztatlan, nappali munkarendű képzés, valamint
6 féléves, osztatlan, levelező munkarendű képzés tanító, gyógypedagógus vagy gyógypedagógus-tanár diplomával rendelkezőknek)*
Természeti örökségünk védelme a fenntartható jövőnk záloga.
A természettudomány-környezettan szakos képzésünkben a hallgatók átfogó ismereteket kapnak a természettudományok különböző területeiről, beleértve a biológiát, a kémiát és a fizikát.
A képzés során a diákok nemcsak elméleti tudást, hanem döntő és kiemelkedő mértékben gyakorlati tapasztalatokat is szereznek, amelyek segítik őket a tudományterületek egymással összefüggő rendszerének megismerésében, ezáltal a tudásanyag átadásában. Külön figyelmet fordítunk a környezettudatos szemléletmód kialakítására, amely elengedhetetlen a fenntartható jövő megteremtéséhez. Hallgatóink kreatív pedagógiai módszereket sajátítanak el, hogy inspiráló, modellértékű tanárként taníthassák a következő generációt.
* A tanító, gyógypedagógus vagy gyógypedagógus-tanár diplomával rendelkezők az osztatlan képzésre jelentkezhetnek, de a felvétel után jogszabály alapján legalább 4 félév beszámításra kerül.
Főbb tantárgyak: Új eszközök és technológiák, a GPS-től a mesterséges intelligenciáig; A fenntarthatóság interdiszciplináris alapjai; Szabadban tanulás, iskolakert, közösségi kert, közösségi kutatás; Az emberi tevékenységek környezeti hatásai, kockázatok és környezetbiztonság; Az emberi szervezet felépítése és működése.
(10 féléves, osztatlan, nappali munkarendű képzés)
Tudj, taníts, beszélj világnyelven, légy a magyar nyelv és kultúra nagykövete!
Az angol nyelv és kultúra tanára osztatlan tanár szakunk felkészíti a hallgatókat az angol, napjaink első számú közvetítőnyelve hatékony tanítására. Képzésünkben a hagyományos módszerek mellett a modern technológia lehetőségeit is használjuk arra, hogy hallgatóink az angolt mint idegen nyelvet a magyar kultúra ismeretében, annak fényében tudják majd tanítani általános és középiskolában. Célunk, hogy minél több olyan angolnyelv-tanárt képezzünk, akik élményszerűen, maradandó ismeretek átadásával tudják felkészíteni a felnövekvő generációkat az angol nyelv megfelelő, helyzethez és célhoz illő használatára, s amellett a magyar nyelv és kultúra nagyköveteiként jelennek meg a világban.
Főbb tantárgyak: Angol nyelvű kultúrák; Brit/amerikai–magyar kulturális kapcsolatok; Angol nyelvváltozatok; Az első és a második nyelv elsajátításának elméletei; Az angol nyelv tanításának módszertana.
(10 féléves, osztatlan, nappali munkarendű képzés)
Deutsch – mal anders!, azaz Mondjuk másképpen – németül!
Magyarországon jelenleg mintegy 2500 német tulajdonú vállalat várja munkatársait.
A német és osztrák tőkéből alapított vállalkozások több mint 300 ezer embert foglalkoztatnak. Az európai országokból hozzánk érkező turisták 50%-a német anyanyelvű, a német nyelvet magas szinten beszélők iránti igény pedig egyre nő.
A német nyelv és kultúra tanára szakon végzettek sokrétű és széles körű szakmai ismereteikkel, szakmódszertani jártasságukkal segítik a nyelvtanulókat, ezáltal képesek minden iskolatípusban, többféle képességi szint szerint differenciálva, akár egyéni tanulási útvonalakat is kínálva oktatni a német nyelvet. A NITK-en végzett tanárok átlátják a magyar és német kultúra, társadalom és gazdaság egymásra hatását, képesek e kölcsönhatások helyes értelmezésében segíteni a diákokat. A képzés alapkövei: hiteles tanárszemélyiség, módszertani sokszínűség, gyakorlati jártasság és szilárd identitás. A német nyelv és kultúra tanárát e tulajdonságok teszik kiváló közvetítőjévé a német nyelvnek és kultúrának Magyarországon, s a magyar nyelvnek és kultúrának világszerte.
Főbb tantárgyak: Jelenkori német kultúra és társadalomismeret; A német nyelv változatai (szociolingvisztika és dialektológia); Nyelvtanítási módszerek, nyelvtanulási elméletek; Jelenkori német nyelvű irodalom és kultúra; Német–magyar kulturális kapcsolatok.
Pedagógus alapképzések
(6 féléves, nappali munkarendű képzés)
A jövőnk a kisgyermekekben lakozik.
Az óvodapedagógus alapképzési szakunk kiváló lehetőséget kínál a jövő pedagógusainak, hogy valódi gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek a korai életszakaszban lévő gyermekek nevelése terén. A képzés célzottan arra irányul, hogy a hallgatók az elméleti alapozás mellett széles körű gyakorlati tapasztalatokra tegyenek szert, az óvodai csoportfoglalkozásokon túl megismerkedjenek az óvodai élet mindennapjainak egyéb tevékenységeivel is: a szülőkkel való kapcsolattartástól az intézményen túli programok szervezéséig. A képzés során a hallgatók felfedezhetik a gyermekek világát, miközben pedagógiai alapismereteket sajátítanak el, és megtanulják a leghatékonyabb módszerek alkalmazását, többek között a szabadjáték-alapú fejlesztést.
Képzéseinken nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a hallgatók egy támogató közösség részévé váljanak, hogy a jövőbeli kollégáik között barátokra is szert tegyenek. Az óvodapedagógus alapszak tehát nem csupán az elméleti tudást, hanem egy olyan élményt is kínál, amely elősegíti a hallgatók szakmai és személyes fejlődését.
A népi hagyományoknak a kisgyermekkori fejlesztésbe való beemelése lehetőséget biztosít a hallgatóknak, hogy harmóniát tudjanak teremteni a gyermekek számára a tradícióink által.
Az óvodapedagógus alapképzésre jelentkezőknek 2. típusú alkalmassági vizsgát kell tenniük, amely tartalmazza az ének-zenei, testi és beszédalkalmassági vizsgákat.
Főbb tantárgyak: Népzene és népi játék az óvodában, hangszeres játék; Beszédtechnika, beszédfejlesztés; Az óvodai nevelés és a gyermekkép alakulásának története.
(8 féléves, nappali munkarendű képzés)
Taníts a hagyományokkal 21. századi gyermekeket!
A tanító alapképzési szakon végzett hallgatóink az általános iskolák alsó tagozatán, valamint műveltségi területükön az 5–6. osztályokban taníthatnak. Képzési programunk során arra helyezünk hangsúlyt, hogy a jövő tanítói alapos és biztos gyakorlati és elméleti tudás birtokában legyenek az anyanyelvfejlesztés, a beszédművelés területén, hiszen a gyerekek további iskolai és szakmai előmenetele sikerének alapja anyanyelvünk biztos ismerete, helyes használata. Célunk olyan pedagógusok képzése, akik jól megalapozott általános és szakmai műveltségükkel, szilárd identitásukkal, valamint magas szintű módszertani felkészültségük alapján képesek tudatosan fejleszteni a kisiskolás gyermekek személyiségét.
A tanító alapképzésre jelentkezőknek 2. típusú alkalmassági vizsgát kell tenniük, amely tartalmazza az ének-zenei, testi és beszédalkalmassági vizsgákat.
Műveltségi területek a tanító szakon: magyar nyelv és irodalom, matematika, természettudomány, német nyelv és kultúra, történelem és állampolgári ismeretek (hon- és népismeret) és etika
Főbb tantárgyak: A család szociológiája; Tanítási stratégiák és innovációk a magyar oktatásban; Családpedagógia; Gyermekirodalom és nemzeti nevelés; A vizuális nevelés módszertana.
Bölcsészet- és társadalomtudományi alapképzések
Bölcsészettudományi alapképzések
(6 féléves, nappali munkarendű képzés)
Ismerd meg a magyar kultúra kincseit és gyökereit!
A magyar alapképzési szakon a hallgatók mélyreható ismereteket szereznek a magyar nyelv és irodalom területén, miközben megismerkednek a Kárpát-medencei magyar kulturális örökséggel, és részeseivé válnak anyanyelvi és irodalmi hagyományaink ápolásának. A képzésen a diákok behatóan és kronologikusan tanulmányozzák a magyar irodalmat; megismerik a magyar nyelv eurázsiai kapcsolatrendszerét, történetét, nyelvjárásait, szerkezetét és működését; továbbá megismerkednek a világirodalom meghatározó alkotásaival is. A képzés kiemelten foglalkozik a műelemző készségek, az interdiszciplináris és a kontrasztív szemléletmód fejlesztésével. Ezek hatékonyan segítik mind az irodalmi, mind a nyelvészeti ismeretbővítés és kutatói készségek fejlesztését.
Bölcsészhallgatóink nyelvpolitika, nyelvtervezés és hungarológia, valamint a magyar kultúra közvetítése specializációk közül választhatnak. Célunk, hogy a végzett hallgatóink később a magyar szellemi élet meghatározó képviselőivé váljanak.
Főbb tantárgyak: Veszélyeztetett nyelvek, nyelvi kisebbségek: globális és Kárpát-medencei perspektívák; Kárpát-medencei magyar nyelvjárások és rétegnyelvek; A Biblia és az irodalom; A közelmúlt Kárpát-medencei magyar irodalma; A magyar irodalom a XX. század első felében.
(6 féléves, nappali munkarendű képzés)
Ismerd a múltad, hogy megfelelően lásd a jelent és alakítsd a jövőt!
A történelem alapképzési szakon hallgatóink elmélyült ismereteket szereznek a múlt eseményeiről, a mögöttük meghúzódó gazdasági és társadalmi összefüggésekről, amelynek révén megalapozott tudáson nyugvó világképet alakíthatnak ki és közvetíthetnek. A szak kiemelten foglalkozik az elemzőkészségek fejlesztésével, lehetőséget adva a hallgatóknak arra, hogy a források értékelését és értelmezését készségszinten sajátítsák el. A képzés során nagy hangsúlyt fektetünk az önálló kutatómunkára épülő tudás megszerzésére levéltárakban, múzeumokban és a történettudományhoz kapcsolódó további intézményekben.
A specializációk lehetőséget adnak az elmélyülésre olyan tudományos kérdésekben, amelyek kielégíthetik a hallgatók érdeklődését a hazánk és nemzetünk történelmét alapvetően meghatározó témákban. Bemutatják a magyarság demokratikus hagyományait (parlamentarizmus, választások), szabadságharcait (a hősök sorsát); a magyar hadtörténet legfontosabb eseményeit, a csatákat és háborúkat, amelyek győzelem vagy vereség esetén is évszázadokra meghatározhatták – erősíthették – a magyar identitást és a nemzeti érzést.
A történelem alapszak elvégzése után számos út áll a diplomát szerzett hallgatók előtt: továbbtanulhatnak mesterképzésen, amelyet a doktori fokozat megszerzése követhet, amely lehetővé teszi, hogy történészként elhelyezkedjenek tudományos műhelyben, egyetemen, múzeumban vagy akár a sajtóban.
Főbb tantárgyak: A Magyar Királyság fénykora; A politikai gondolkodás története a XVIII. századtól az ezredfordulóig; Hitélet és konfliktusok a középkori és kora újkori Európában; A szovjet megszállástól a szabadságharcig (magyar történelem 1945–1956); Geopolitika.
(6 féléves, nappali munkarendű képzés)
Az angol nyelv az egyik út más kultúrák megismeréséhez, saját kultúránk külföldi közvetítéséhez.
Az anglisztika alapképzési szak célja széles körű ismereteket nyújtani az angol nyelvről, irodalomról és kultúráról. A hallgatók nemcsak nyelvi készségeiket fejleszthetik, hanem el is mélyülhetnek az angol nyelvű országok irodalmi hagyományában és a nyelv kulturális beágyazottságában. Hangsúlyt fektetünk a magyar és az angol kultúra és nyelv egymásra hatásának vizsgálatára. Kiemelten fejlesztjük a kommunikációs készségeket és a mérlegelő gondolkodást, hogy végzett hallgatóink magabiztosan léphessenek be a munkaerőpiacra. A képzés változatos oktatási módszereken és modern szemléleten alapul.
A végzett hallgatók a következő állásokban helyezkedhetnek el: nyelvtanár, idegen nyelvű ügyintéző/szervező. A végzettség birtokában, a megfelelő specializáció és későbbi továbbképzések elvégzése után újságíróként, szerkesztőként, dramaturgként, fordítóként és tolmácsként, kulturális menedzserként, valamint a média számos területén lehet elhelyezkedni.
A nyelvi közvetítés specializáció azoknak kínál a magas szintű nyelvtudáson kívül elméleti és gyakorlati (többek között terminológiai, diplomáciai és nyelvtechnológiai) ismereteket, akik később szívesen működnének fordítóként és tolmácsként.
Főbb tantárgyak: Bevezetés a fordítástudományba; Fordítástechnika; Konszekutív tolmácsolási technikák; Fordítói terminológia; Szakfordítás; Számítógépes fordítástámogató eszközök; Műfordítás.
A kulturális menedzsment specializáció a kulturális antropológia, a néprajzi terepmunka, a kulturális örökség és a digitális média iránt érdeklődőknek nyújt a kutatáshoz és a legváltozatosabb foglalkozások betöltéséhez szükséges tudást.
Főbb tantárgyak: Az interkulturális kommunikáció közegei: munka, oktatás és család; Kulturális marketing.
Társadalomtudományi alapképzés
(6 féléves, nappali munkarendű képzés)
Milyenek lesznek a jövő szövegei, képei, videói? Rajtunk múlik, miénk a felelősség!
Jövőkészségek, a mesterséges intelligencia legújabb fejleményei, adatvizualizáció, a kultúraközvetítés technikái. Aki felkapta a fejét ezekre a kulcsszavakra, és talán nem is biztos benne, melyik mit jelent pontosan, de szeretne ezekről többet megtudni, annak a kommunikáció- és médiatudomány alapképzésünkön a helye. Napjainkban a mesterséges intelligenciának és a digitalizáció egyéb eszközeinek a felelős megértése és felhasználása egyre inkább döntő jelentőségű lesz. A nálunk végzettek nemcsak érteni, de megfelelően használni is fogják tudni ezeket az eszközöket.
A szakon két specializációt hirdetünk a törzstárgyak elvégzése után. A tudomány, technológia, oktatás specializáció a tudománykommunikáció, a konferenciák és rendezvények területére készíti fel a hallgatóinkat. A sport és kultúra specializáció elvégzésével pedig a diákjaink elmélyülnek a sportmarketing, sporttudósítások, illetve a kultúraközvetítés világában.
Az NKE-n megszerzett ismeretek és képességek birtokában a végzett hallgatóink állami-közigazgatási szerveknél, oktatási-kulturális vagy sportintézményekben, továbbá a média területén tudnak elhelyezkedni. A továbbtanulásra is kínálunk lehetőséget: készségeiket és tudásukat a hallgatóink a mi egyetemünkön, az NKE kommunikáció- és médiatudomány mesterképzésén tudják továbbfejleszteni, ahonnan a doktori képzés is elérhetővé válik számukra.
Főbb tantárgyak: Retorika és előadás-technika; A jelen és jövő szövegei; Konfliktuskezelés, kríziskommunikáció; Digitális diplomácia és protokoll; Közösségimédia-kampányok; Videókommunikáció.
Mesterképzések
(4 féléves, nappali munkarendű képzés)
Biztos jövő a kommunikációban.
A képzés célja, hogy olyan kommunikációs és médiaszakembereket bocsásson ki az egyetemről, akik a megszerzett tudásukat képesek – vezetői szerepben is – a folyamatos változásokhoz igazítani. Az NKE-n végzett hallgatók számára biztos elhelyezkedési lehetőséget jelent az egyetem kiterjedt kapcsolatrendszere, illetve a képzés részeként elvégzett szakmai gyakorlat. A hallgatók kommunikációs szakértőként, vezetőként, közösségimédia-menedzserként, illetve kutatóként is elhelyezkedhetnek a köz- vagy akár a magánszférában. A kommunikáció- és médiatudomány mesterszak a felsőoktatási térben is határozott, a közszolgálati kommunikáció fejlesztését és a digitalizációt hangsúlyozó, egyedülálló képzési karakterrel rendelkezik. A mesterképzés tantervét valós munkaerőpiaci igények alapján dolgoztuk ki, mivel az utóbbi években a közigazgatásban és a közszférában jelentős igény mutatkozott képzett kommunikátorok iránt, akik rendelkeznek többek között a kampánytervezéshez és közösségimédia-menedzsmenthez szükséges szakmai ismeretekkel, a beszédíráshoz és médiaszereplésekhez nélkülözhetetlen retorikai eszköztárral, tisztában vannak a tárgyalásos és csoportos döntéshozás hátterével.
A képzésünk egyediségét a közszolgálati kommunikáció és a digitális média középpontba állítása adja. Ennek megfelelően a szakon két specializáció indul: az egyik a digitális média, a másik a közszolgálati és politikai kommunikációmenedzsment.
Főbb tantárgyak: A kommunikáció pszichológiája; A kommunikáció elméletei; A kommunikáció- és médiakutatás módszertana; Média, kultúra és társadalom; Vizuális kommunikáció; Közszolgálati írás; Technológia és hitelesség; Retorikai elméletek és stratégiák; Viselkedéskultúra és protokollkommunikáció; PR és marketingkommunikáció.
Felvételi követelmények
Az óvodapedagógus és tanító alapképzési szakok esetén a jelentkezőknek kötelező a 2-es típusú alkalmassági vizsga letétele. Ezt a vizsgát az azonos típusú alkalmassági követelményekkel rendelkező intézmények közül elegendő csak egyben, egy alkalommal teljesíteni, és az elért eredményt minden olyan intézmény elismeri, ahol ez a vizsga követelmény. A vizsgára mindig az az intézmény hívja be a jelentkezőt, amelyre a diák az első helyen jelentkezett.
Az óvodapedagógus és tanító alapképzési szakokra való jelentkezéshez a jelentkezőnek írásban nyilatkoznia kell arról, hogy nincs olyan betegsége vagy egyéb körülmény, amely akadályozná felsőoktatási tanulmányainak folytatását, a szabályozás részletei szerepelnek az NKE felvételi tájékoztatójában.
Az osztatlan tanárképzéseken, valamint az óvodapedagógus és a tanítóképzésen az egyetem által létrehozott bizottság pályaalkalmassági orientációs beszélgetés keretében vizsgálja a jelentkező pálya iránti elkötelezettségét, pályaterveit és nevelési helyzetekre való érzékenységét. Az idegen nyelvi szakra jelentkezők esetében a bizottság a beszélgetés egy pontján a nyelvi tudás felmérésére irányuló kérdéseket tehet fel a jelentkezőnek a szakhoz kapcsolódó idegen nyelven. A nem megfelelt minősítés, illetve a távolmaradás kizárja a jelentkezőt a felvételi eljárásból. A pályaalkalmassági orientációs beszélgetésről további információk találhatók a felvételi szabályzatban, valamint a felvi.hu honlapján.
A mesterképzésre jelentkezők esetében az egyetem által létrehozott bizottság szóbeli vizsga (motivációs beszélgetés) keretében méri fel – a felvételi eljárás során megjelölt képzés vonatkozásában – az alábbi szempontokat: szakmai tevékenység, jelentős tanulmányi, kutatási, publikációs, tudományos tevékenység, szakmai tájékozottság, személyes, verbális képességek, a megszerzendő oklevél jövőbeli hasznosulása, elhivatottság, pályaorientáció. A mesterképzések felvételi vizsgájáról további információk érhetők el a felvételi meghirdetésben.
A mesterképzésre jelentkezőknek – amennyiben az alapképzésük nem számítható be teljes kreditértékkel – ún. előzetes kreditelismerési eljárást kell lefolytatniuk. A képzésekről bővebb információk a weboldalon, az Oktatás/Felvételizőknek/Kreditelismerési eljárás menüpontban érhetők el.
Jelentkezés módja, határidők
Jelentkezés módja
- a felvételizők kizárólag a Felvi.hu oldalról elérhető E-felvételin keresztül nyújthatják be jelentkezésüket 2026. február 15-ig
- az elektronikus felvételi a felsőoktatásba történő jelentkezés és a felsőoktatási felvételi eljárás alatti ügyintézés online változata
- a felsőoktatási felvételi eljárás során a jelentkező díjmentesen nyújthatja be a jelentkezési kérelmét
- díjmentes alapjelentkezés három képzés megjelölését teszi lehetővé, ezen felül a jelentkezőnek jelentkezésekor – a jelentkezési helyek számától függően -kiegészítő díjat kell fizetnie.
- lépései:
- regisztráció
- jelentkezési helyek kitöltése
- jelentkezési sorrend/sorrendmódosítás
- E-felvételi jelentkezés kitöltése
- kiegészítő eljárási díj befizetése
- hitelesítés
- fel kell tölteni valamennyi, már rendelkezésre álló dokumentumot
- amennyiben valamilyen dokumentum a jelentkezési határidőig még nem áll rendelkezésre, úgy azokat későbbi időpontig fel lehet tölteni
- a benyújtásra az E-felvételibe való feltöltéssel kerülhet sor
- E-felvételi esetén a dokumentumok szkennelt példányát kell feltölteni a jelentkezéshez
- a másolatokat mindig csak 1 példányban kell feltölteni
- a dokumentumok a hitelesítő adatlap „Csatolt dokumentumok” pontjában ellenőrizhetők
- a jelentkező az elektronikus felületen benyújtotta jelentkezését
- az űrlapot hitelesítette
- kötelezően benyújtandó dokumentumok
- érettségi bizonyítvány (alapképzésre történő jelentkezéskor)
- felsőfokú oklevél (mesterképzésre történő jelentkezéskor)
- a felvételi eljárás kiegészítő díjának igazolása
- pontszámításhoz beküldendő további dokumentumok
- középiskolai bizonyítvány
- felsőfokú tanulmányok igazolása
- többletpontokat igazoló dokumentumok
- nyelvtudást igazoló dokumentum
- tanulmányi és művészeti versenyeredmény igazolása
- felsőoktatási szakképzést igazoló dokumentum
- szakképesítést igazoló dokumentum
- sporteredmény igazolása
- hátrányos helyzet igazolása
- fogyatékosság igazolása
- az Egyetem által meghatározott további speciális dokumentumok
NITK által kért speciális dokumentumok lehetnek:
- Adatkezelési nyilatkozat az alkalmassági vizsgán résztvevőktől
- Egészségügyi és adatkezelési nyilatkozat a tanító és óvodapedagógus szakokra jelentkezőktől
- amennyiben a mesterszakra jelentkező az általa korábban szerzett felsőfokú oklevél alapján kéri rangsorolását, a felsőfokú oklevél
- amennyiben a mesterszakra jelentkező az általa korábban szerzett felsőfokú oklevél alapján kéri rangsorolását, és az oklevél nem tartalmazza az oklevél minősítését, a „Felsőfokú oklevél alapján számított felvételi pontszám alapképzésen, osztatlan mesterképzésen és felsőoktatási szakképzésen” fejezetben meghatározott dokumentumot.
Felvételi pontjaid kiszámításához segítséget találsz ITT.
A 2025. évi felvételi ponthatárok ITT találhatóak.
Itt találod a Nemeskürty István Tanárképző Kar felvételijével kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket és válaszokat. Az oldal tartalma folyamatosan frissül, hogy mindig naprakész információkkal szolgáljunk.
Nagyon fontos, hogy a Nemeskürty István Tanárképző Kar gyakorlatorientált, mentortanárok által támogatott képzése a kiscsoportos oktatás előnyeire épül. Ebből kifolyólag szakonként 15-30 fővel indulunk, hogy meg tudjuk őrizni a képzések kiscsoportos és személyre szabott jellegét. Meggyőződésünk, hogy így tudjuk a leghatékonyabban átadni az ismereteket és szakmai tapasztalatot amellett, hogy kiváló közösségek is épülnek.
A Nemeskürty István Tanárképző Karon egyedülálló lehetőség lesz, hogy tanárszakos hallgatóink egy kiegészítő modul elvégzésével tanárszakos diplomájuk által a kapcsolódó bölcsész alapszakos diplomát is megszerezhetik.
Javasoljuk először egy szakon megkezdeni a tanulmányokat és a tapasztalatok alapján a tanító szak mellett megkezdeni párhuzamosan az óvodapedagógus szakot. A párhuzamos képzésekben lesznek olyan tárgyak, amelyek átfedésben vannak egymással és így el lehet ismertetni.
A pontszámok a jelentkezők számától és a jelentkezők által hozott pontoktól függenek. A minimum ponthatár 200 pont lesz. A 2025. évi felvételi ponthatárok ITT találhatóak.
A Nemeskürty István-ösztöndíj lényege, hogy az azt igénybe vevő hallgató számára a lehető legteljesebb mértékben biztosítsa, hogy egyetemi évei alatt a szakmai tudás- és tapasztalatszerzésre összpontosítson. Ezen egyedülálló lehetőségért cserébe azt kérjük, hogy a diplomaszerzés után a pedagógusi pályán helyezkedjen el volt hallgatónk. Amennyiben az ösztöndíjat – amely valamennyi óvodapedagógus, tanító és tanárszakos hallgatónak első félévtől jár – igénybe szeretné a hallgató venni, arról szerződést kötünk.
Azon óvodapedagógus, tanító- és tanárképzésen résztvevő hallgatónknak, aki akár tanulmányai első félévétől igénybe szeretné venni a 150 000 forint összegű Nemeskürty István-ösztöndíjat, annyi vállalást kell tennie, hogy a folyósítási idő kétszeresét a pedagógusi pályán tölti.
Egyedülálló lehetőségként a szakpárral rendelkező osztatlan tanári szakokon egy kiegészítő modul elvégzésével bölcsészdiplomát is lehet szerezni. Így tulajdonképpen a tanárszakos diploma mellett egy másik diplomát is megszerez a hallgatónk.
Fontos, hogy az osztatlan tanárszak tanulmányi követelményeinek és a kiegészítő modulnak a teljesítése együttesen egyenértékűnek minősül az alapképzési szak valamennyi tanulmányi követelményének teljesítésével, ezért kreditelismerési eljárást nem kell lefolytatni a második diploma megszerzéséhez.
Emellett a támogatási idő számításakor nem kell figyelembe venni az alapképzési szakon a tanárképzéssel párhuzamosan igénybe vett féléveket.
Az osztatlan tanári szakokon – mint más egyetemeken – nálunk is lesz szóbeli pályaalkalmassági beszélgetés, amelynek célja, hogy megismerjük a jelentkező motivációit, pedagógiai érzékenységét és elhivatottságát.
Mint valamennyi más hasonló képzést folytató egyetemen, az óvodapedagógus és a tanítóképzéseken II. típusú alkalmassági vizsga kerül lebonyolításra, amely három részből áll: ének-zenei, beszéd alkalmassági és testi alkalmassági vizsgákból. A jelentkezőnek az általa első helyen megjelölt egyetemen kell részt vennie a vizsgán, de sikeres teljesítése esetén az eredményt minden másik intézmény elfogadja.
A tanári képzéseken pályaorientációs elbeszélgetésre kerül sor. E beszélgetések célja, hogy megismerjük a jelentkezők pedagógusi elhivatottságát. A beszélgetés során elsősorban a jelentkező attitűdjét és szakmai elkötelezettségét mérjük fel. A kérdések arra irányulnak, hogy megismerjük motivációját, érdeklődését és a választott szak iránti elkötelezettségét. Nyelvi szakok esetén emellett idegen nyelvű kérdések is várhatóak, amelyek a jelentkező nyelvtudását és kommunikációs készségeit mérik fel.
Az alkalmassági vizsgák tavasszal kezdődnek, az egyetem minden jelentkező számára részletes tájékoztatást küld majd a vizsga időpontjáról és beosztásáról.
Törekszünk arra, hogy a tanrendet akként állítsuk össze, hogy hallgatóink számára a terhelés minél arányosabban el legyen osztva. Javasoljuk azonban a Nemeskürty István Ösztöndíj igénybevételét, hiszen annak célja éppen az, hogy hallgatóink egyetemi tanulmányaikra koncentrálhassanak a legteljesebb mértékben.
Az egyes képzések mintatantervét a Nemeskürty István Tanárképző Kar honlapján lehet megtekinteni.
A Kommunikáció- és médiatudomány szakon nem követelmény az emelt szintű érettségi, ugyanakkor magas intézményi pontot adunk érte a felvételi eljárásban.
Ha a jelentkező rendelkezik nyelvvizsgával és emelt szintű érettségivel is, akkor ezekért egyszer lehet intézményi pontot kapni, ahogy más egyetemek esetében is.
A nyelvvizsga nem kötelező feltétel az oklevél megszerzéséhez. Ugyanakkor az egyetem biztosítja a hallgatók számára az ingyenes szaknyelvi képzést, hogy a megfelelő nyelvi készségeket elsajátíthassák.
Igen, erre is van lehetőség. Az alábbi linken lehet tájékozódni a szakpárokkal kapcsolatban.
Kérdésed van? Keresd a NITK-t kollégáit!
Kérdésed van? Keresd a NITK kollégáit!
További információkért keresse a Nemeskürty István Tanárképző Kar munkatársait az alábbi elérhetőségeken:
E-mail: felveteli.nitk@uni-nke.hu
Telefon: +36 1 432 9000 /19694