- GYIK
- Költségek
- Finanszírozási formák
- Ösztöndíjak
- Fogalomtár
Gyakran ismételt kérdések
Tekintettel a súlyosbodó járványügyi helyzetre az idei évben nem tartunk jelenléti nyílt napokat, azokat csak online rendezzük meg.
November 20. – ÁNTK
November 27. – RTK
December 4. – HHK
December 9. – VTK
Hivatalosan szak, szakirány vagy munkarend váltására van lehetőség és egy lezárt aktív félévet követően. Kizárólag azonos képzési szintre és a képzési idő alatt egyszer engedélyezhető. További feltétele, hogy abban a felvételi eljárásban, amiben felvételizett a hallgató, a másik kar által támasztott kritériumoknak és pontszám követelményeknek is meg kell felelni. Szak, szakirány, munkarend váltására az előző szorgalmi időszak végétől az őszi félévre vonatkozóan szeptember 15-ig, a tavaszi félévre vonatkozóan február 15-ig kerülhet sor. A kérelmet a megelőző tanulmányi félév vizsgaidőszakának utolsó napjáig kell benyújtani.
Erre van lehetőség, amennyiben megüresednek a támogatott férőhelyek. Megüresedett támogatott hallgatói létszámkeretre az átsorolását kérő önköltséges hallgatók közül az vehető át, aki az utolsó két bejelentkezett féléve átlagában legalább 18 kreditet szerzett, teljesítette a Hallgatói Térítési és Juttatási Szabályzat 78. § (1) bekezdésében meghatározott tanulmányi átlagot (min:3,00-ás súlyozott tanulmányi átlag) és az összesített korrigált kreditindex alapján létrehozott hallgatói rangsor elején van.
Részletesen a Hallgatói Térítési és Juttatási Szabályzat 78.§-a szabályozza: ITT
(Emellett a hallgató csak akkor vehető át, ha esetében teljesülnek a támogatott képzés speciális felvételi feltételeit meghatározó jogszabályban megállapított, az adott támogatott képzésre történő felvétel feltételéül előírt kritériumok.)
A felvételi eljárás során az utólagos dokumentáció Oktatási Hivatal által a Felvételi Tájékoztatóban előírt végső időpontjáig kell meglennie a nyelvvizsgának. Ez általában minden évben július első felére esik és nagyon fontos, hogy addigra a keményfedeles bizonyítványnak kell meglennie, nem elegendő csupán az igazolás a nyelvvizsga letételéről.
Az egyetem egyes képzéseire a felvételi jogszabályokban előírt általános dokumentáción (így pl. érettségi, többletpontokat igazoló dokumentumok) kívül speciális jogszabály alapján előír további dokumentációt a jelentkező részére.
Az RTK képzései esetében a speciális dokumentumokról ITT lehet információt szerezni.
A HHK képzései estében a speciális dokumentumokról itt lehet információt szerezni:
https://hhk.uni-nke.hu/oktatas/felvetelizoknek-2019/katonai-alapkepzes
A kettős állampolgárság nem kizáró ok, de az egyiknek mindenképpen magyarnak kell lennie.
Az érettségi vizsga Magyarországon történő átszámítását az Oktatási Hivatal végzi.
A 2021-es felsőoktatási felvételi eljárásban egy emelt szintű érettségivel lehet bekerülni alap- vagy osztatlan képzésre. A többletpontszámítás elve és rendszere nem változik. Emelt szintű érettségiért min. 45 %-os eredmény esetén, amennyiben annak százalékos eredményéből történik az érettségi pont számítása, vizsgatárgyanként 50 többletpont kapható, összesen maximum 100 pont. Nyelvtudásért összesen maximum 40 pont kapható, úgy, hogy B2 (középfokú) komplex államilag elismert nyelvvizsga-bizonyítványért 28 többletpont; C1 (felsőfokú) komplex államilag elismert nyelvvizsga-bizonyítványért 40 többletpont kapható.
A Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar által hirdetett valamennyi alapképzésen, a Rendészettudományi Kar által nappali munkarendben – nem hivatásos jogviszonyban állók részére – hirdetett képzéseken, valamint az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar által hirdetett államtudományi osztatlan mesterképzésen.
Az intézményi felvételi eljárási díjakat 2018-tól eltörölte az NKE.
Az alkalmassági vizsga pontos időpontjáról a tanulmányi osztály kollégái küldenek pontos tájékoztatást.
A hallgatói jogviszony létesítésének előfeltétele a büntetlen előélet. Amennyiben a felvett státuszú jelentkező a beiratkozásakor ezt három hónapnál nem régebbi bejegyzésmentes hatósági bizonyítvánnyal nem igazolja, az egyetemre nem iratkozhat be, hallgatói jogviszonyt nem létesíthet. Tehát az erkölcsi bizonyítványt a sikeres felvételt követő beiratkozás alkalmával kell elhoznia, és bemutatnia a felvett státuszú jelentkezőnek.
A rendészeti képzés nappali munkarendben történő alapképzésére a 18. életévét betöltött, de a felvétel évében 25. életévét be nem töltött – a rendvédelmi szervek hivatásos állományú tagjai esetében 30 évesnél nem idősebb –, cselekvőképes, magyar állampolgársággal és magyarországi állandó lakhellyel rendelkező személy vehető fel.
Ugyanez a felvételi korhatár érvényes a HHK honvédtiszti alapképzéseire is.
Önmagában nem kizáró ok sem a szemüveg, sem pedig a kontaktlencse katasztrófavédelem szakon, viszont létezik egy 0,3-as nyers látóélességi határ, mely fölött már nem alkalmas a jelentkező. Ennek szűrését a lakóhely szerinti illetékes Rendőr Főkapitányság egészségügyi szolgálata végzi.
KÖLTSÉGEK
Képz. szint | Munka-rend | Fin. forma | Meghirdetendő képzés | Megállapított önköltség 2021/2022. tanévre (Ft/félév/fő) | Kapacitás | |
---|---|---|---|---|---|---|
A | N | A | közigazgatás-szervező | támogatott | 60 | 120 |
A | N | K | közigazgatás-szervező | 295000 | 10 | 40 |
A | L | A | közigazgatás-szervező (csak állami alk. számára) | támogatott | 10 | 80 |
A | L | K | közigazgatás-szervező | 255000 | 10 | 80 |
A | N | A | nemzetközi igazgatási | támogatott | 15 | 100 |
A | N | K | nemzetközi igazgatási | 305000 | 20 | 40 |
A | L | K | nemzetközi igazgatási | 305000 | 20 | 40 |
A | N | A | International Public Management (nemzetközi igazgatási angol nyelven) – új képzés | támogatott | 15 | 50 |
A | N | K | International Public Management (nemzetközi igazgatási angol nyelven) – új képzés | 305000 | 15 | 40 |
O | N | A | államtudományi | támogatott | 60 | 120 |
O | N | K | államtudományi | 295000 | 1 | 30 |
O | L | A | államtudományi (csak állami alk. számára) | támogatott | 10 | 50 |
O | L | K | államtudományi | 285000 | 10 | 50 |
M | N | A | közigazgatási | támogatott | 15 | 30 |
M | L | A | közigazgatási (csak állami alk. számára) | támogatott | 20 | 50 |
M | L | K | közigazgatási | 285000 | 20 | 50 |
M | N | A | kiberbiztonság | támogatott | 15 | 30 |
M | N | K | kiberbiztonság | 285000 | 5 | 10 |
M | L | A | kiberbiztonság (csak állami alk. számára) | támogatott | 10 | 40 |
M | L | K | kiberbiztonság | 255000 | 10 | 25 |
M | N | A | kormányzás és vezetés | támogatott | 10 | 50 |
M | N | K | kormányzás és vezetés | 295000 | 10 | 50 |
M | L | A | kormányzás és vezetés (csak állami alk. számára) | támogatott | 20 | 50 |
M | L | K | kormányzás és vezetés | 255000 | 20 | 50 |
M | N | A | fejlesztéspolitikai programmenedzsment | támogatott | 15 | 70 |
M | N | K | fejlesztéspolitikai programmenedzsment | 285000 | 10 | 50 |
M | L | A | fejlesztéspolitikai programmenedzsment (csak állami alk. számára) | támogatott | 15 | 100 |
M | L | K | fejlesztéspolitikai programmenedzsment | 260000 | 15 | 70 |
M | N | A | International Public Service Relations (angol nyelven) | támogatott | 10 | 30 |
M | N | A | nemzetközi közszolgálati kapcsolatok | támogatott | 15 | 30 |
M | L | A | nemzetközi közszolgálati kapcsolatok | támogatott | 10 | 30 |
M | L | K | nemzetközi közszolgálati kapcsolatok | 285000 | 10 | 20 |
M | N | A | nemzetközi tanulmányok | támogatott | 10 | 35 |
M | N | K | nemzetközi tanulmányok | 295000 | 1 | 15 |
M | N | A | nemzetközi tanulmányok (angol nyelven) | támogatott | 15 | 20 |
M | N | K | nemzetközi tanulmányok (angol nyelven) | 305000 | 15 | 20 |
M | L | A | nemzetközi tanulmányok | támogatott | 10 | 25 |
M | L | K | nemzetközi tanulmányok | 275000 | 1 | 25 |
M | N | A | közgazdálkodás és közpolitika | támogatott | 15 | 50 |
M | N | K | közgazdálkodás és közpolitika | 265000 | 1 | 30 |
M | L | A | közgazdálkodás és közpolitika | támogatott | 15 | 50 |
M | L | K | közgazdálkodás és közpolitika | 225000 | 15 | 30 |
M | N | A | nemzetközi gazdaság és gazdálkodás (akkreditáció alatt) | támogatott | 10 | 20 |
M | N | K | nemzetközi gazdaság és gazdálkodás (akkreditáció alatt) | 285000 | 10 | 20 |
M | L | A | nemzetközi gazdaság és gazdálkodás (akkreditáció alatt) | támogatott | 10 | 20 |
M | L | K | nemzetközi gazdaság és gazdálkodás (akkreditáció alatt) | 265000 | 10 | 20 |
Képz. szint | Munka-rend | Fin. forma | Meghirdetendő képzés | Megállapított önköltség 2021/2022. tanévre (Ft/félév/fő) | Kapacitás | |
---|---|---|---|---|---|---|
A | N | A | állami légiközlekedési [állami légijármű-vezető] | támogatott | 14 | 20 |
A | N | A | állami légiközlekedési [katonai repülésirányító] | támogatott | 5 | 15 |
A | N | A | állami légiközlekedési [katonai repülőműszaki] | támogatott | 5 | 20 |
A | N | A | katonai vezetői | támogatott | 120 | 140 |
A | N | A | katonai logisztika | támogatott | 30 | 50 |
A | N | A | katonai üzemeltetés | támogatott | 6 | 14 |
A | N | A | nemzetközi biztonság- és védelempolitikai | támogatott | 10 | 35 |
A | N | K | nemzetközi biztonság- és védelempolitikai | 305000 | 10 | 25 |
A | L | A | nemzetbiztonsági | támogatott | 5 | 15 |
M | N | A | katonai vezetői | támogatott | 20 | 40 |
M | N | A | katonai műveleti logisztika | támogatott | 5 | 15 |
M | N | A | katonai üzemeltetés | támogatott | 5 | 10 |
M | N | A | nemzetközi biztonság- és védelempolitikai | támogatott | 10 | 25 |
M | N | K | nemzetközi biztonság- és védelempolitikai | 300000 | 1 | 20 |
M | L | A | nemzetközi biztonság- és védelempolitikai | támogatott | 10 | 25 |
M | L | K | nemzetközi biztonság- és védelempolitikai | 285000 | 1 | 20 |
M | L | A | nemzetbiztonsági | támogatott | 5 | 15 |
M | L | A | védelmi infokommunikációs rendszertervező | támogatott | 15 | 25 |
M | L | K | védelmi infokommunikációs rendszertervező | 305000 | 5 | 15 |
Képz. szint | Munka-rend | Fin. forma | Meghirdetendő képzés | Megállapított önköltség 2021/2022. tanévre (Ft/félév/fő) | Kapacitás | |
---|---|---|---|---|---|---|
A | N | A | bűnügyi [adó- és pénzügyi nyomozó] 4 éves | támogatott | 20 | 25 |
A | N | A | bűnügyi [bűnüldözési] 4 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | N | A | bűnügyi [gazdasági nyomozó] 4 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | N | A | bűnügyi [kiber nyomozó] 4 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | N | A | bűnügyi igazgatási [bűnügyi nyomozó] 3 éves (kizárólag a Rendőrség hivatásos állománya számára) | támogatott | 15 | 20 |
A | N | A | katasztrófavédelem [iparbiztonsági] 3 éves | támogatott | 5 | 18 |
A | N | K | katasztrófavédelem [iparbiztonsági] (nem tisztjelölt) 3 éves | 295000 | 1 | 20 |
A | N | A | katasztrófavédelem [katasztrófavédelmi műveleti] 3 éves | támogatott | 5 | 18 |
A | N | A | katasztrófavédelem [tűzvédelmi és mentésirányítási] 3 éves (kizárólag a katasztrófavédelmi szervek hivatásos állománya számára) | támogatott | 5 | 12 |
A | N | K | katasztrófavédelem [tűzvédelmi és mentésirányítási] 3 éves | 295000 | 1 | 20 |
A | N | A | rendészeti [bevándorlási] 4 éves új szakirány | támogatott | 10 | 15 |
A | N | A | rendészeti [igazgatásrendészeti rendőr] 4 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | N | A | rendészeti [közlekedésrendészeti rendőr] 4 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | N | A | rendészeti [közrendvédelmi rendőr] 4 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | N | A | rendészeti [vám- és pénzügyőri] 4 éves | támogatott | 20 | 25 |
A | N | A | rendészeti igazgatási [biztonsági] 3 éves | támogatott | 10 | 20 |
A | N | K | rendészeti igazgatási [biztonsági] 3 éves | 295000 | 1 | 20 |
A | N | A | rendészeti igazgatási [büntetés-végrehajtási] 3 éves | támogatott | 5 | 18 |
A | N | A | rendészeti igazgatási [közrendvédelmi] 3 éves (kizárólag a Rendőrség hivatásos állománya számára) | támogatott | 15 | 20 |
A | N | A | rendészeti igazgatási [határrendészeti] 3 éves (kizárólag a Rendőrség hivatásos állománya számára) | támogatott | 10 | 15 |
A | L | A | bűnügyi igazgatási [bűnügyi hírszerző] 3 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | L | A | bűnügyi igazgatási [bűnügyi nyomozó] 3 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | L | A | bűnügyi igazgatási [gazdaságvédelmi nyomozó] 3 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | L | A | bűnügyi igazgatási [pénzügyi nyomozó] 3 éves | támogatott | 10 | 15 |
A | L | A | bűnügyi igazgatási [informatikai nyomozó] 3 éves | támogatott | 5 | 12 |
A | L | A | katasztrófavédelem [iparbiztonsági] 3 éves (kizárólag a katasztrófavédelmi szervek hivatásos állománya számára) | támogatott | 5 | 18 |
A | L | K | katasztrófavédelem [iparbiztonsági] 3 éves | 250000 | 5 | 30 |
A | L | A | katasztrófavédelem [katasztrófavédelmi műveleti] 3 éves (kizárólag a katasztrófavédelmi szervek hivatásos állománya számára) | támogatott | 5 | 24 |
A | L | K | katasztrófavédelem [katasztrófavédelmi műveleti] 3 éves | 250000 | 5 | 30 |
A | L | A | katasztrófavédelem [tűzvédelmi és mentésirányítási] 3 éves (kizárólag a katasztrófavédelmi szervek hivatásos állománya valamint az önkormányzati és létesítményi tűzoltóságok és az önkéntes tűzoltó egyesületek szaktevékenységet ellátó tagjai számára) | támogatott | 5 | 30 |
A | L | K | katasztrófavédelem [tűzvédelmi és mentésirányítási] 3 éves (kizárólag az önkormányzati tűzoltóságok, a létesítményi tűzoltóságok és az önkéntes tűzoltó egyesületek szaktevékenységet ellátó tagjai számára) | 250000 | 5 | 30 |
A | L | K | rendészeti igazgatási [biztonsági] 3 éves | 265000 | 25 | 50 |
A | L | A | rendészeti igazgatási [büntetés-végrehajtási] 3 éves | támogatott | 5 | 18 |
A | L | A | rendészeti igazgatási [határrendészeti] 3 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | L | A | rendészeti igazgatási [igazgatásrendészeti] 3 éves | támogatott | 8 | 10 |
A | L | A | rendészeti igazgatási [közlekedésrendészeti] | támogatott | 10 | 12 |
A | L | A | rendészeti igazgatási [közrendvédelmi] 3 éves | támogatott | 10 | 12 |
A | L | A | rendészeti igazgatási [migrációs] 3 éves | támogatott | 10 | 15 |
A | L | A | rendészeti igazgatási [vám- és jövedéki igazgatási] 3 éves | támogatott | 15 | 20 |
A | L | A | polgári nemzetbiztonsági | támogatott | 15 | 22 |
M | L | A | rendészeti vezető | támogatott | 50 | 65 |
M | L | K | kriminalisztika [polgári] | 265000 | 5 | 20 |
M | L | A | kriminalisztika [rendészeti] | támogatott | 10 | 15 |
M | L | A | katasztrófavédelem | támogatott | 5 | 30 |
M | L | K | katasztrófavédelem | 265000 | 5 | 30 |
M | L | A | polgári nemzetbiztonsági | támogatott | 5 | 7 |
M | L | K | biztonsági szervező | 265000 | 20 | 25 |
Képz. szint | Munka-rend | Fin. forma | Meghirdetendő képzés | Megállapított önköltség 2021/2022. tanévre (Ft/félév/fő) | Kapacitás | |
---|---|---|---|---|---|---|
A | N | A | építőmérnöki [területi vízgazdálkodási, vízellátás-csatornázás] | támogatott | 12 | 72 |
A | N | K | építőmérnöki [területi vízgazdálkodási, vízellátás-csatornázás] | 220000 | 1 | 24 |
A | L | A | építőmérnöki [területi vízgazdálkodási, vízellátás-csatornázás] | támogatott | 10 | 72 |
A | L | K | építőmérnöki [területi vízgazdálkodási, vízellátás-csatornázás] | 200000 | 1 | 24 |
A | N | A | környezetmérnöki [vízgazdálkodás, víztisztítás-szennyvíztisztítás] | támogatott | 5 | 48 |
A | N | K | környezetmérnöki [vízgazdálkodás, víztisztítás-szennyvíztisztítás] | 210000 | 1 | 12 |
A | L | A | környezetmérnöki [vízgazdálkodás, víztisztítás-szennyvíztisztítás] | támogatott | 5 | 48 |
A | L | K | környezetmérnöki [vízgazdálkodás, víztisztítás-szennyvíztisztítás] | 190000 | 1 | 12 |
A | N | A | vízügyi üzemeltetési mérnöki | támogatott | 10 | 48 |
A | N | K | vízügyi üzemeltetési mérnöki | 200000 | 1 | 24 |
A | L | A | vízügyi üzemeltetési mérnöki | támogatott | 10 | 48 |
A | L | K | vízügyi üzemeltetési mérnöki | 200000 | 1 | 24 |
M | N | A | nemzetközi vízpolitika és vízdiplomácia | támogatott | 5 | 20 |
M | N | K | nemzetközi vízpolitika és vízdiplomácia | 295000 | 5 | 20 |
M | L | A | nemzetközi vízpolitika és vízdiplomácia | támogatott | 5 | 20 |
M | L | K | nemzetközi vízpolitika és vízdiplomácia | 285000 | 5 | 20 |
Finanszírozási formák
A Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és katonai felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII. törvény (a továbbiakban: NKE tv.) 21/A. §-a alapján a költségviselés formája szerint a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (a továbbiakban: Egyetem vagy NKE) képzésében részt vevő lehet
- közszolgálati ösztöndíjas hallgató,
- önköltség fizetésére nem kötelezett hallgató, aki hivatásos, szerződéses vagy tisztjelölti jogviszonyban áll,
- önköltséges hallgató,
- rendészeti ösztöndíjas hallgató.
A közszolgálati ösztöndíjas hallgatóra a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény (Nftv.) magyar állami ösztöndíjjal támogatott hallgatóra vonatkozó szabályait kell alkalmazni az NKE tv-ben foglalt eltérésekkel. A levelező munkarendben tanuló közszolgálati ösztöndíjas hallgatói juttatásra nem jogosult.
A közszolgálati ösztöndíjas hallgatókkal az egyetem köt ösztöndíjszerződést. A rendészeti képzésben részt vevő tisztjelöltekkel a rendvédelmi szerv köti meg az ösztöndíjszerződést. A rendészeti igazgatási alapképzési szak migrációs szakirányának támogatott képzésben részt vevő hallgatóival az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság köt ösztöndíjszerződést. A honvédtisztjelöltekkel a Magyar Honvédség köt ösztöndíjszerződést.
A közszolgálati ösztöndíjszerződés, az önköltséges képzésre felvettek esetében a hallgatói képzési szerződés aláírása a hallgatói jogviszony létesítésének feltétele. Az Egyetem által kötendő szerződések szövege megtalálható az alábbi linken:
Jelentkezés és besorolás támogatott, valamint önköltséges képzésre
A felsőoktatási felvételi jelentkezés során a jelentkezőknek meg kell jelölniük, hogy milyen finanszírozási formában szeretnének felsőoktatási tanulmányokat folytatni.
Az adott meghirdetett képzésnél a finanszírozási forma oszlopban az „A” betűjeles képzést kell annak a jelentkezőnek megjelölnie, aki önköltség fizetésére nem kötelezett – hivatásos, szerződéses jogviszonyban álló, tisztjelölti – vagy közszolgálati ösztöndíjasként támogatott képzésre kíván felvételt nyerni. Annak a jelentkezőnek, aki képzése költségeinek viselését vállalja, a „K” betűjeles képzést kell megjelölnie.
- meghatározott időn – a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott képzési idő másfélszeresén – belül köteles megszerezni az adott képzésen az oklevelet;
- köteles az oklevél megszerzését követő húsz éven belül az általa közszolgálati ösztöndíjjal folytatott tanulmányok idejével megegyező időtartamban munkaviszonyt, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt fenntartani vagy magyar joghatóság alatt vállalkozási tevékenységet folytatni;
- köteles megfizetni a hallgató adott képzésére tekintettel a közszolgálati ösztöndíj 50%-ának megfelelő összeget, ha a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott képzési idő másfélszeresén belül nem szerzi meg az oklevelet;
- köteles visszafizetni a hallgató adott képzésére tekintettel a közszolgálati ösztöndíjnak – évente a Központi Statisztikai Hivatal által megállapított éves átlagos fogyasztói ár-növekedés mértékével növelt – összegét a hazai munkaviszony fenntartására vonatkozó kötelezettségek megszegése esetén.
A közszolgálati ösztöndíj a támogatott képzés költsége.
,hogy a fegyveres szakok hallgatóival történő érintkezés során tiszteletben tartják a rájuk vonatkozó szabályokat;
meghatározott esetekben betartják az egyetem által előírt öltözködési és magatartási előírásokat.
A nappali munkarendes rendészeti képzésben részt vevő hallgatók tisztjelölti jogállásban tanulnak, amelyet a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény szabályoz. A tisztjelölt tisztjelölti szolgálati jogviszonyban teljesít szolgálatot, amelyben őt és a vele ösztöndíjszerződést kötő rendvédelmi szervet a jogszabályban és az ösztöndíjszerződésben meghatározott kötelezettségek terhelik és jogosultságok illetik meg. A tisztjelölt elsődleges szolgálati kötelezettsége a rendvédelmi szervnél a tiszti besorolási osztályba tartozó szolgálati beosztásban történő szolgálatteljesítésre való felkészülés.
A tisztjelölti és a hallgatói jogviszony csak együttesen létesíthető és a képzés időtartama alatt mindkettőnek fenn kell állnia. Valamelyik jogviszony megszűnése a másik jogviszony megszűnését vonja maga után.
A tisztjelölt az ösztöndíj szerződés megkötésével vállalja, hogy rendészeti tanulmányait legjobb képességei szerint folytatja, és hivatásos állományba vételét követően, legalább a rendészeti alapképzés kétszeresének megfelelő időtartamban a vele ösztöndíjszerződést kötő rendvédelmi szervnél szolgálatot teljesít. A rendvédelmi szerv azt vállalja, hogy a tisztjelölt rendészeti tanulmányait támogatja, ezek befejezését követően hivatásos állományba veszi, és a végzettségének megfelelő szolgálati beosztásban foglalkoztatja.
- A tisztjelölt a vele ösztöndíjszerződést kötő rendvédelmi szerv rendelkezési állományában, tisztjelölti szolgálati beosztásban, az előmenetelének megfelelő tisztjelölti rendfokozati jelzéssel teljesít szolgálatot. Szolgálati helye a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar Rendvédelmi Tagozat állományában kerül kijelölésre.
A honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény értelmében a honvédtiszti alapképzésre felvételt nyert személy annak időtartama alatt hallgatói jogviszonyban és tisztjelölti szolgálati viszonyban áll. A honvéd tisztjelölt tisztjelölti szolgálati viszonyban teljesít katonai szolgálatot, amelyben mindkét felet jogszabályban és a felek által kötött ösztöndíjszerződésben meghatározott kötelezettségek terhelik, és jogosultságok illetik meg. A honvédtisztjelölt elsődleges szolgálati kötelezettsége a választott tiszti katonai életpályára történő felkészülés.
A honvédtisztjelölt az ösztöndíjszerződés megkötésével vállalja, hogy honvédtiszti tanulmányait legjobb képességei szerint folytatja, továbbá a honvéd tisztjelölt a hivatásos állományba vételét követően, legalább a honvédtiszti alapképzés kétszeresének megfelelő időtartamban a honvédelmi szervezetnél szolgálatot teljesít. A honvédelmi szervezet azt vállalja, hogy a honvéd tisztjelölt honvédtiszti tanulmányait támogatja, ezek befejezését követően hivatásos állományba veszi, és megfelelő szolgálati beosztásban foglalkoztatja.
Teljesítmény alapú ösztöndíjak
Tanulmányi ösztöndíjat azok a legalább egy lezárt félévvel rendelkező közszolgálati ösztöndíjjal – nappali munkarendben tanuló – rendelkező hallgatók kaphatnak, akik
- adott félévben legalább 24 kreditet teljesítettek
- a korrigált kredit-, illetve ösztöndíj-indexük legalább 3,51
A hallgatóknak semmilyen adminisztratív feladatuk nincsen az ösztöndíj igénylésekor.
Kiemelt tanulmányi ösztöndíjra azok a hallgatók pályázhatnak, akik
- közszolgálati és rendészeti ösztöndíjasok
- teljes idejű alapképzésben, egységes osztatlan vagy mesterképzésben vesznek részt
- tanulmányaik során legalább két félévre bejelentkeztek az intézményben
- az utolsó két aktív féléve során legalább 55 kreditet teljesítettek
- a két félév átlagában legalább 4,31 és tanulmányi félévenként legalább 4,00 tanulmányi átlageredményt értek el (egyszerű tanulmányi átlagként számolva)
- nincs elmaradt kötelező és kötelezően választható tantárgyuk
- kimagasló szakmai és közösségi munkát végeznek
- ellenük nincs folyamatban lévő fegyelmi eljárás, vagy érvényes fegyelmi büntetés
A kiemelt tanulmányi ösztöndíjról szóló pályázatot a Kar Dékánja írja ki, a hallgatóknak pedig 15 nap áll a rendelkezésükre a pályázatok benyújtásához.
A kiemelt tanulmányi ösztöndíjat elnyert hallgató nem zárható ki a tanulmányi ösztöndíj támogatásból, amennyiben a folyósítás idején teljesíti a tanulmányi ösztöndíj feltételeit. A nemzeti felsőoktatási ösztöndíjban részesülő hallgató egyidejűleg nem részesülhet kiemelt tanulmányi ösztöndíjban is.
Nemzeti felsőoktatási ösztöndíj jogcímen a teljes idejű alapképzésben, egységes, osztatlan képzésben, mesterképzésben részt vevő hallgató részesülhet, aki jelenlegi vagy korábbi tanulmányai során legalább két félévre bejelentkezett és legalább 55 kreditet megszerzett, a tanterv szerint teljesítette meglévő tárgyait, illetve következő félévben folytatja tanulmányait. Ösztöndíjat kap a hazai felsőoktatásban résztvevő hallgatók számának 0,8%-a, de intézményenként legalább egy fő. Ezt az ösztöndíjat teljes tanévre lehet elnyerni. Az ösztöndíj elnyerésének további feltételeit és az elbírálás szempontrendszerét a pályázati felhívás tartalmazza.
Az Egyetemi szakmai ösztöndíjra azok a végzős nappali alapképzésben, egységes osztatlan képzésben, mesterképzésben illetve legalább két lezárt félévvel rendelkező doktori képzésben részt vevő közszolgálati, rendészeti ösztöndíjas, tisztjelöltek, önköltséges hallgatók pályázhatnak, akik az egyetemi éveik során kimagasló szakmai és tudományos tevékenységet végeztek, amellyel az Egyetem vagy valamelyik kar, karhoz nem tartozó intézet jó hírnevét öregbítették.
Hallgatói tudományos ösztöndíjra pályázatot nyújthat be a közszolgálati, rendészeti ösztöndíjas hallgató, a tisztjelölt, illetve az önköltséges nappali munkarendű hallgató, aki kiemelkedő tudományos tevékenységet végez.
Közösségi ösztöndíjak
Közéleti ösztöndíjra az Egyetem bármely, teljes idejű alapképzésben, egységes, osztatlan képzésben, mesterképzésben részt vevő hallgatója pályázhat, aki kiemelt közösségi tevékenységet végez. Közéleti ösztöndíjban az önköltséges képzésben részt vevő hallgató is részesülhet. Az ösztöndíj havonta, a rendelkezésre álló keret összegéig adható.
Doktorandusz Közéleti Ösztöndíj
Az a doktorandusz hallgató pályázhat, aki kiemelt közösségi tevékenységet végez.
Szakkollégiumi ösztöndíjban az Egyetem azon hallgatója részesülhet, aki a Kollégiumi Szabályzat mellékletében meghatározott egyetemi szakkollégium tagja (továbbiakban: szakkollégista). Az ösztöndíj odaítélésének feltétele, hogy a szakkollégista a szakkollégium keretei között aktív tudományos és tanulmányi szervező munkát végezzen, továbbá a szakkollégium vezetője a szakkollégistát az ösztöndíj elnyerésére javasolja, és a pályázatában foglaltakat aláírásával igazolja.
Tudományos diákköri ösztöndíjban az Egyetem azon hallgatója részesülhet, akinek aktív tudományos diákköri munkáját a Tudományos Diákköri titkárok javaslata alapján a kari TDK vezető oktatója és a kari tudományos diákkörökért felelős dékánhelyettes elismeri.
Tudományos diákköri ösztöndíjban részesülhet minden olyan hallgató, aki az alábbi feltételeknek megfelel:
- valamely kari TDK regisztrált, aktív tagja,
- Kari Tudományos Diákköri Tanács (KTDT) ügyrendjében meghatározott kötelezettségeinek eleget tett.
A Pro Juventute ösztöndíj olyan végzős tisztjelöltek, illetve nem kettős jogállású közszolgálati ösztöndíjas hallgatók számára alapított díj, akik egyetemi éveik során kimagasló közösségi, illetve szakmai tevékenységet végeztek, s amellyel az Egyetem vagy valamelyik kar, illetve karhoz nem tartozó intézet jó hírnevét öregbítették. Az ösztöndíjban a teljes idejű alapképzésben, egységes, osztatlan képzésben, mesterképzésben részt vevő hallgató részesülhet. Pro Juventute ösztöndíjban az önköltséges képzésben részt vevő hallgató is részesülhet.
Az Egyetemi közösségi díjra azok a közszolgálati ösztöndíjas, illetve önköltséges végzős hallgatók pályázhatnak, akik az egyetemi éveik során kimagasló közösségi tevékenységet végeztek, amellyel az Egyetem vagy valamelyik kar, illetve karhoz nem tartozó intézet jó hírnevét öregbítették. Az ösztöndíjban a teljes idejű alapképzésben, egységes, osztatlan képzésben, mesterképzésben részt vevő hallgató részesülhet.
Szociális alapú ösztöndíj
A rendszeres szociális ösztöndíj a hallgató szociális helyzete alapján – az intézményi térítési és juttatási szabályzatban rögzített eljárási rend és elvek szerint – egy képzési időszakra biztosított, havonta folyósított juttatás.
Az a nappali munkarendben tanuló közszolgálati ösztöndíjas hallgató, akinek a családjában az egy főre eső havi nettó jövedelem nem haladja meg a pályázat beadásának időpontjában érvényes mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj 280 százalékát, kérheti a rendszeres szociális ösztöndíj megállapítását pályázat útján.
Az ösztöndíjra minden félévben újra kell pályázni. A sikeres pályázat feltétele valamennyi szükséges igazolás csatolása.
A pályázathoz minden esetben csatolni kell:
- a Járási Hivatal/ Fővárosi Kormányhivatal Kerületi Hivatala által kiállított EREDETI és három hónapnál nem régebbi igazolást – vagy ezzel megegyező tartalmú, jegyző által kiállított okiratot – arról, hogy az állandó lakcímre kik vannak bejelentve.
- Az eltartók jövedelmének a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által történő eredeti igazolását (köztisztviselői, kormánytisztviselői és közalkalmazotti jogviszony esetén nem szükséges csak a munkáltatói igazolás).
- A szülő(k)/eltartó(k) munkáltatója által kiállított eredeti hivatalos igazolást, amely tartalmazza, hogy a szülő/eltartó mióta dolgozik az adott helyen, és tételesen, havi bontásban fel kell tüntetni rajta az utolsó 3 hónapban a szülő/eltartó nettó jövedelmét.
A további szükséges igazolások listáját a hallgatói térítési és juttatási szabályzat tartalmazza, amely megtalálható a ITT.
A pályázatokat minden félév elején a meghirdetett időpontokban a Diákjóléti Bizottságnak kell leadni.
A tisztjelölti jogviszonyban álló hallgatók juttatásait speciális jogszabályok határozzák meg.
- § (1) Ha a törvény eltérően nem rendelkezik, a honvéd tisztjelölt havonta ösztöndíjra jogosult. Az ösztöndíj a 8. mellékletben meghatározottak szerint alapösztöndíjból, alapösztöndíj-kiegészítésből, a tanulmányi pótlékból, valamint miniszteri rendeletben meghatározott feltételek szerint egyéb pótlékokból áll. Az ösztöndíj összegét az egyes ösztöndíj elemekre meghatározott szorzószámok és a honvédelmi illetményalap szorzataként kell kiszámolni. Tört időszak esetén az alapösztöndíj, az alapösztöndíj-kiegészítés, tanulmányi pótlék összegét időarányosan, az adott hónap naptári napjainak figyelembevételével kell meghatározni. Az ösztöndíjra az illetményfolyósítás, és a visszatartás szabályait megfelelően alkalmazni kell.
… (3) A honvéd tisztjelölt miniszteri rendeletben meghatározottak szerint laktanyai elhelyezésre, térítésmentes élelmezési, ruházati ellátásra, tanszertámogatásra, ezen túlmenően egyes költségtérítésre és szociális juttatásokra jogosult.
Fontos, hogy ezen juttatásokat nem az egyetem biztosítja!
- § … (2) Ha a törvény eltérően nem rendelkezik, a tisztjelölt havonta ösztöndíjra jogosult. Az ösztöndíj a 11. mellékletben meghatározottak szerint alapösztöndíjból, alapösztöndíj-kiegészítésből, a tanulmányi pótlékból, valamint egyéb pótlékokból áll.
(3) Az ösztöndíj összegét az egyes ösztöndíjelemekre megállapított szorzószámok és a rendvédelmi illetményalap szorzataként kell kiszámolni. Tört időszak esetén az alapösztöndíj, az alapösztöndíj-kiegészítés, a tanulmányi pótlék összegét időarányosan, az adott hónap naptári napjainak figyelembevételével kell meghatározni. Az ösztöndíjra az illetményfolyósítás és a visszatartás szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(4) Az egyes ösztöndíjelemek megállapítása a Nemzeti Közszolgálati Egyetem által kialakított rendben történik, amelyről a Nemzeti Közszolgálati Egyetem illetékes szerve havonta tájékoztatja az állományilletékes rendvédelmi szervet. A tájékoztatás és adatszolgáltatás rendjét az együttműködési megállapításban kell rögzíteni.
… (6) A tisztjelölt miniszteri rendeletben meghatározottak szerint kollégiumi elhelyezésre, térítésmentes élelmezési, ruházati ellátásra, tanszertámogatásra, ezen túlmenően egyes költségtérítésre és szociális juttatásokra jogosult.
(7) A tisztjelölt pénzbeli járandóságait a rendvédelmi szerv havonta egy összegben a tisztjelölt által megnevezett fizetési számlára átutalja.
Fogalomtár
Kedves Leendő Hallgatónk!
Végigböngészve oldalunkon számos olyan fogalommal találkozhatsz, amely nem biztos, hogy egyértelmű számodra, ezért összeállítottunk számodra egy kis segítséget.
Olyan intézményrendszer, amely egy földrajzi terület lakóit politikailag szervezi egységgé. A modern államot a hatalmi ágak szétválasztása jellemzi. Egy állam szuverenitása azt jelenti, hogy más államok önálló hatalmi tényezőnek ismerik el. Egy állam demokratikus, ha a főhatalom a népszuverenitáson alapul, ennek ellentéte a despotikus hatalomgyakorlás vagy a modern diktatúra. Az állam működésével kapcsolatos tudományos vizsgálatok egyik központi felsőoktatási intézménye a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, amely évenként készíti el az úgynevezett Jó Állam Jelentést.
A modern politikai rendszerek alapvető intézménye, amely révén a nemzet vagy egy közösség életét szabályozzák és irányítják. Jelenthet egy szerveződést, szervezeti formát, illetve közvetítő hatóságot, amelynek révén egy politikai egység a végrehajtó hatalmat gyakorolja, s ezért az osztályozása a belső hatalommegosztáson alapul. Vonatkozik továbbá a kormányzati funkciót ellátó politikai intézmények, törvények és szokások összetett egységére, másfelől a személyekből álló testületre is, amely egy politikailag szervezett egység vezető hatalmát testesíti meg. Legjellemzőbb formái: alkotmányos monarchia (Jordánia Marokkó), parlamentáris monarchia (Svédország), parlamentáris köztársaság (Magyarország), prezidenciális rendszer (USA), félprezidenciális rendszer (Franciaország), kollegiális-direktoriális kormányforma (Svájc).
A helyi önkormányzás a település, valamint a megye választópolgárai közösségének joga, melynek során érvényre jut az állampolgári felelősségérzet, kibontakozik az alkotó együttműködés a helyi közösségen belül. A helyi önkormányzás a helyi közügyekben demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot. A választópolgárok választott képviselőik útján és a helyi népszavazáson történő részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz való közösségi jogaikat.
Azon szervezetek összessége, amelyek közhatalmat gyakorolva, az állam vagy az önkormányzat nevében közfeladatokat látnak el és jogszabályokat hajtanak végre. A közigazgatási feladatokat alapvetően két nagy közigazgatási intézménytípus látja el, az egyik a kormány által irányított felülről lefelé, területi szintre szerveződő, hierarchikusan felépülő államigazgatás, a másik pedig a helyben (települési és területi szinten) szervezett és választott testületek által irányított, de egymással mellérendeltségben álló helyi önkormányzatok csoportja. A közigazgatáshoz tartoznak a többi között az önkormányzatokban, a járási hivatalokban, a megyei kormányhivatalokban és a minisztériumokban dolgozó tisztviselők is. A hazai közigazgatási szakemberképzés egyik bázisa az NKE Államtudományi és Közigazgatási Kara, amely mindazoknak az ismereteknek az átadására hivatott, amelyek az államtudományok és a közigazgatás széles fogalomkörébe beletartoznak.
Mindazokat a szerveket értjük alatta, amelyeket a köz (a társadalom, az állam) tart fenn abból a célból, hogy e szervek, ill. alkalmazottaik meghatározott közérdekű feladatokat lássanak el. Közszolgálati dolgozók többek között a közigazgatási szervek munkatársai, a fegyveres és rendészeti szervek hivatásos állományainak tagjai, mint pl. a rendőrség és a honvédség.
Az NKE a köz szolgálatára készíti fel a hallgatóit, akiktől az állam elvárja, hogy munkájukat ne csak pénzkereseti lehetőségként, szimplán foglalkozásként, hanem hivatásként fogják fel és ennek szellemében tevékenykedjenek a közjóért.
Összetett fogalom, ami alatt nem csak a rendőrség munkáját értjük. Egy olyan állami tevékenység, amely fontos része a közigazgatásnak. Feladatait, hatáskörét jogszabályok rögzítik, amelyek pontosan körülhatárolják eszközrendszerét. Működésének középpontjában a törvényes rend megőrzése, a megbontott rendvisszaállítása áll, vagyis fő feladata a közrend fenntartása és védelme. A rendőrség mellett a rendészeti hivatáshoz tartozik a többi között a büntetés-végrehajtás, a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok, valamint részben a Nemzeti Adó és Vámhivatal is. A hazai felsőoktatásban kizárólag a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kara (RTK)folytat képzést. A rendészet ma már önálló tudományágként is funkcionál, az RTK-n már önálló rendészettudományi doktori iskola is működik.
Az ország külső fegyveres támadástól való megvédésével kapcsolatos elvek, szervezetek, tevékenységek és az azt meghatározó tényezők összessége. Célja az ország függetlenségének, területi épségének, alkotmányos rendjének, lakosságának és anyagi javainak megóvása, ami az ország összes élő, dologi és szellemi erőforrásainak felkészítésével és aktivizálásával valósul meg.
Az államok nemzetközi kapcsolatainak ápolására irányuló szervezett tevékenység. Fő céljai: hivatalos kapcsolatok fenntartása más államokkal; az állam és polgárai érdekeinek képviselete, védelme; információszerzés; a saját országról szóló ismeretek terjesztése. Az államok ezt a tevékenységüket e célra kialakított szervezeteken és szakembereken (általában külügyminisztérium és külképviseletek, diplomaták) keresztül végzik, ezért annak kialakulása összefügg az államok létrejöttével. A diplomáciai pályára való felkészülést segítik a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemzetközi és Európai Tanulmányok Kar képzései is.
Katasztrófavédelem: Azon tervezési, szervezési, összehangolási, végrehajtási, irányítási, létesítési, működtetési, tájékoztatási, riasztási, adatközlési és ellenőrzési tevékenységek összessége, amelyek a katasztrófa kialakulásának megelőzését, közvetlen veszélyek elhárítását, az előidéző okok megszüntetését, a károsító hatásuk csökkentését, a lakosság élet- és anyagi javainak védelmét, az alapvető életfeltételek biztosítását, valamint a mentés végrehajtását, továbbá a helyreállítás feltételeinek megteremtését szolgálják. Ezt a tevékenységet Magyarországon egy egységes szervezet, a BM Katasztrófavédelmi Főigazgatóság koordinálja. A katasztrófavédelmi felsőfokú képzés fő színtere a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katasztrófavédelmi Intézete.
Egy adott állam szuverenitásának és alkotmányos rendjének biztonságát jelenti. Komplex kategória, amely nemcsak a katonai, de a politikai, gazdasági társadalmi, emberjogi, környezeti és informatikai biztonságot is magában foglalja, szorosan összefügg az adott állam szűkebb és tágabb környezete, valamint szövetségesei biztonságával. Az NKE is zajlik felsőfokú nemzetbiztonsági képzés, a Nemzetbiztonsági Intézet berkein belül.
Az elnevezés a latin universitas szóból származik, ami egyetemesség, összesség jelentéssel bír, miután a középkor egyetemei a tanárok és diákok közösségét, összességét jelentették. Ma már minden olyan oktatási intézetet, amelyen többféle szakon különböző magasabb fokozatokat lehet szerezni, egyetemnek hívnak. A kisebb intézményeknek, amelyek eggyel alacsonyabb szintű, speciális végzettséget biztosítanak, főiskola a nevük. Oktatási tevékenysége keretében alapképzési, mesterképzési vagy doktori fokozat (oklevél) megszerzését teszi lehetővé. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, a Rendőrtiszti Főiskola és a Budapesti Corvinus Egyetem Közigazgatás-tudományi Kara integrációjának eredményeként 2012. január elsejétől működik.
Általánosan stratégiai döntéshozó, ellenőrző testület, amely meghatározza az egyetem tevékenységét, így különösen képzési és kutatási, gazdasági feladatait, működését, továbbá ellenőrzi azok végrehajtását. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen – tekintettel arra, hogy több minisztérium is fenntartója az intézménynek- bizonyos jogokat a Fenntartói Testület gyakorol.
Magyarországon jelenleg egyetlen tudományos fokozat szerezhető: a PhD a latin „philosophiæ doctor” (= A filozófia tanítója) rövidítése. Szervezett képzés esetén feltétele többek között az ún. abszolutórium megszerzése, tehát a tanulmányi kötelezettségek teljesítése, amely után megkezdődhet az ún. fokozatszerzési eljárás. A fokozat megszerzéséhez a doktori szigorlat eredményes letétele, valamint a PhD értekezés sikeres megvédése szükséges. a 90-es évek közepén Magyarországon újra bevezették a habilitációt, amely bevett tudományos minősítés volt a szocialista éra előtt. Ez képezi a rendszer második elemét, amely a gyakorlatban csupán az MTA kutatóintézeteiben dolgozók számára nem szükséges, minthogy a habilitáció eredetileg az oktatás minőségét vizsgálja, és a kutatóintézetekben oktatás nem folyik.
A magyar egyetemeken, főiskolákon és kutatóintézetekben a hazai szokások és a törvényi szabályozás alapján az oktatói-kutatói pályának – emelkedő hierarchia szerint – az alábbi beosztásait különböztetik meg oktatói munkakörben:
- tanársegéd,
- adjunktus,
- főiskolai docens, illetve egyetemi docens,
- főiskolai tanár, illetve egyetemi tanár.
Az Európai Felsőoktatási Térség területén tanuló hallgatók más országok társintézményekben való tanulmányait segítő program. Az Erasmus az Európai Bizottság egyik legsikeresebb és legismertebb programja, mely mostanáig több mint 2,5 millió egyetemi hallgató mobilitását segítette elő Európában. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem is jelentős lehetőségeket kínál ezen a téren.